Rady, tipy, aktuality:



Pozor, selhává připojení k serveru nových verzí a licencí

(30.3.2020)
Dnes ráno bohužel poskytovatel webhostingu Forpsi.com, na kterém běží část služeb využívaných programem EET Klient, přestal podporovat starší Ssl certifikáty 1.0 a 1.1. Během dneška vydám novou verzi programu, která se s touto skutečností vypořádá. Omlouvám se všem uživatelům za vzniklé komplikace a nutnost pracovat nějaký čas pouze offline.
Vzhledem k tomu, že na forpsi jsou uloženy i informace o poslední (aktuální) verzi programu, tak nebude fungovat upozornění na zastaralou verzi a tlačítko na stažení nové verze nebude zpřístupněno. Je proto nutné novou verzi stáhnout přimo z mých stránek CoSol_EET_Klient_Instalator_3_8_3.exe a odklikat falešné poplašné zprávy chromu, exploreru či windowsu o možném stahování závadného obsahu.

Pozor na staré podpisové certifikáty

(5.3.2020)
Již 3 roky uběhly od doby, co si většina uživatelů programu stáhla svůj první podpisový certifikát k EET. Vzhledem k tomu, že platnost certifikátu je právě 3 roky, přestává v tomto období mnoha lidem program fungovat. Program uživatele informuje o neplatnosti podpisového certifikátu chybovou hláškou. Řešení je snadné a rychlé. Je potřeba si stáhnout nový certifikát (už jste to jedou dělali při registraci k EET). Nyní už nemusíte zadávat údaje o vaší firmě a provozovně, stačí jen vygenerovat a stáhnout nový certifikát (s příponou .p12), který vám bude platit opět 3 roky. Tento nový certifikát nakopírujte do složky "C:\Cosol EET klient" a v nastavení programu na kartě "EET server a certifikát" změňte "Název souboru certifikátu". Ujistěte se prosím, že změnu provádíte v ostrém prostředí a ne v testovacím. V testovacím prostředí fungují pouze veřejné testovací certifikáty. Pokud chcete svůj novy certifikat otestovat, musíte to udělat v ostrém provozu, například odesláním 1 Kč a následným stornováním (-1 Kč). Podrobně popsaný postup stažení certifikátu je zde: Postup stažení nového certifikátu.


Výměna SSL certifikátu na straně ministerstva

Dne 10. 9. 2018 dojde mezi 7:30 až 8:00 hod. na příjmové straně systému EET (ministerstvo fin.) k výměně SSL certifikátu, kterým je zabezpečeno spojení mezi pokladním zařízením a příjmovou stranou EET. Důvodem výměny certifikátu je ukončení činnosti certifikační autority GeoTrust (resp. všech certifikačních autorit firmy Symantec) a převod aktivit pod certifikační autoritu DigiCert. Ministerstvo o tom informuje i rozesíláním emailů registrovaným prodejcům, kteří používají eet. Pokud používáte program Cosol EET klient, můžete si funkčnost svého programu s novým certifikátem na svém počítači ověřit již v předstihu, pokud si stáhnete verzi 3.3 z 29.8.2018. Většina operačních systémů vindows (ověřeno u několika PC s Win.7, Win.8 a Win.10) již má nový certifikát uložen mezi důvěryhodnými kořenovými certifikáty a není tak potřeba cokoliv řešit či měnit. Pokud se na vašem počítači nový certifikát nacházi, není ani potřeba upgradovat program Cosol EET klient na vyšší verzi. Bude fungovat i ta starší. Nová verze jen umožňuje přepnutí do testovacího provozu a včasné ověření, že je vše v pořádku.




Pozor na update Windows 10 č. 1803 - problém vyřešen

Aktualizováno: Microsoft částečně odstranil chybu ve verzi 1803 build 17134.345. Program Cosol od verze 3.3 už s touto verzí windows funguje správně. Starší verze (v kombinaci s tímto buildem) nedokážou odeslat první účtenku (zahlásí chybu v odesílání), ostatní se odešlou již korektně.
   Množí se případy, kdy po updatu operačního systému Windows 10 na verzi 1803 přestane program Cosol EET klient částečně fungovat - nelze odeslat zprávu s účtenkou. Program CoSol EET klient od verze 3.1 umožňuje zvolit v nastavení v záložce "EET Server a certifikát", že se účtenky mají odesílat přes PHP server a tím se vyřeší problém s novou verzí windows 1803.
   Pokud však PHP server používat nechcete, doporučuji windows upgrade na verzi 1803 zakázat a vyčkat až Microsoft tento problémový update nahradí a opraví. Pokud již upgrade proběhl, lze se do deseti dnů vrátit k předchozí verzi (za předpokladu, že jste si ji sami z disku nesmazali). Další možností je obnova ze systémové zálohy (pokud jste si ji vytvořili). Poslední možností je čistá nová instalace OS Windows. Před obnovou doporučuji zazálohovat veškerá data programu Cosol EET klient na nezávislé datové úložiště. Jak zakázat update OS Windows 10 je popsáno npř. zde: Jak vypnout aktualizace Windows 10



Informační povinnost - Podnikatelé musí k EET tisknout informační cedulky

To je jedna z povinností, které se k elektronické evidenci vztahují. Jestli na povinné oznámení zapomenete, hrozí vám pokuta 50 000 Kč. Oznámení musí být v provozovně dobře viditelné a čitelné. Zákazník z něho zjistí, že obchodník platby elektronicky eviduje. Na oznámení musíte mít ze zákona tento text:

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Pro podnikatele, kteří evidují ve zjednodušeném off-line režimu, je informační text následující:

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.



Jakou tiskárnu zvolit a proč není nezbytně nutné ji mít

Zákon o EET nestanoví jakou formu má mít účtenka vydaná zákazníkovi. Pokud je tedy vydaná elektronicky (a nikoliv na papíře), zákonu to neodporuje. Program CoSol umí odeslat elektronickou účtenku na libovolné www stránky, které k tomu jsou přizpůsobeny a zákazník si zde účtenku může kdykoliv vyzvednout. V základním nastavení se účtenky odesílají na www.plavec.wz.cz/save_receipt.php a vyzvednout je lze na www.plavec.wz.cz/show_receipt.php. Stačí zadat DIČ, zaplacenou částku a čas platby a požadovaná účtenka je okamžitě zobrazena. Pokud si uživatel zřídí vlastní www stránky, kam si nakopíruje skripty pro zobrazovnání jím vydaných účtenek, lze zadávání DIČ vynechat. Tímto způsobem lze vyřešit problém, pokud někdo nemá tiskárnu a nechce si ji ani pořizovat a nebo mu např. právě došel papír či toner. Pokud vaše stará pokladna umožňuje tisk paragonů, lze oba způsoby kombinovat. Starší zákazník se bude cíti lépe, když obdrží papírovou účtenku a nevadí, že neobsahuje EET ůdaje. Pokud se dotáže na absenci EET údajů, bude poučen (nejlépe poukázáním na vyvěšený letáček), že účtenku se všemi EET údaji si může vyzvednout na internetu. Nelze argumentovat tím, že senioři většinou nemají přistup k internetu a účtenku si vyzvednout neumí, protože bez internetu jim stejně ani papírová EET účtenka k ničemu není a kontrolní kódy z účtenky stejně jinak než na internetu ověřit nelze.
Účtenky múžete tisknout na libovolné tiskárně připojené a nainstalované k vašemu počítači. Podle počtu vydaných účtenek musí každý zvážit, zda se mu vyplatí používat obyčejnou domácí tiskárnu a nebo je výhodnější investovat do pokladní termotiskárny. Náklady na tisk jedné účtenky (A4) na domácí tiskárně se pohybují kolem 0,60 Kč až 2 Kč podle typu tiskárny. Pokladní termotiskárna nepotřebuje toner a cena papíru na 1 účtenku je 5 - 10 haléřů. Nejlevnější pokladní termotiskárna stojí asi 1860 Kč (Xprinter XP 58-IIN), ale je vhodná jen do menších prodejen s menší frekvencí tisku. Při vydání několika desítek až stovek účtenek za hodinu se může tiskárna přehřívat, zasekávat nebo dokonce porouchat. Výkonější je např. EPSON TM-T20II za zhruba 3500 Kč. Obě tiskárny lze nainstalovat ke všem operačním systémům windows 2000 a vyšším (program CoSol však běží na Win7 a vyšším). U nejlevnější tiskárny Xprinter XP 58-IIN sice většina prodejců neuvádí podporu pro windows 10, ale i pro windows 10 leze stáhnout instalační soubor ze stránek https://drive.google.com/drive/folders/0B52TYGb_gnqpU1JoQWp3SUVEUnc .


Jaké údaje (ne)musí obsahovat účtenka

Na konci roku 2016 proběhly ve sdělovacích prostředcích zprávy o tom, že účtenka vydaná dle zákona o EET neobsahuje všechny náležitosti dle zákona o ochraně spotřebitele a je tedy nutné vydávat dvě účtenky. Jak je to tedy ve skutečnosti? Oba zákony skutečně požadují rozdílné údaje, ale je samozřejmě možné všechny tyto údaje üvádět na jediné společné účtence, která vyhovuje oběma zákonům. Někdy však může být výhodné tak nečinit a být připraven vydat jak starou účtenku dle zákona o ochraně spotřebitele tak novou EET účtenku. Je zde totiž jeden zásadní rozdíl v povinnosti účtenky vydávat. Podle staršího zákona o ochraně spotřebitele se účtenka vydává jen na vyžádání. Program CoSol samozřejmě umožňuje vydat účtenku vyhovující oběma zákonům, ale pro malého obchodníka na vsi, který nemá čtečku čárového kódu a ani sklad zboží v počítači může být únavné a zdlouhavé vypisovat na klávesnici jednotlivé položky. Zde je nutné upozornit, že to vždy dělat nemusí. Musí tak učinit jen na vyžádání. Je pak na něm, zda se na vyžádání rozhodne vydat účtenku starým způsobem, tak jak to činil před nástupem EET a doplní ji účtenkou s EET a nebo popis aktuálně prodaného zboží doplní do formuláře programu CoSol. V drtivé většině případů však nic vypisovat nemusí. Od verze 1.8. je k dispozici předvolba druhu zboží. Toto upřesnění položek nákupu lze automaticky přidávat na účtenku. Jednotlivé druhy zboží si uživatel sám jednoduše zadává v textovem konfiguračním souboru.