Licenční poplatek za užívání programu:

Licence

Cena

Měsíční

zdarma

Roční

zdarma



Vysvětlení cenové politiky

Přestože je program nyní nabízen zdarma, zatím se nedočkal příliš masového rozšiření a zatím jej využívá jen pár firem. Nechci program prodávat za ceny jako velké firmy v tomto oboru. Byl bych rád, kdyby cena byla natolik nízká, že ji zákazník téměř nevnímá. Moje představa takové ceny je někde kolem pár desetikorun za měsíc. Když si však vynásobím odhadovaný počet současných uživatelů s touto měsíční platbou, vychází mi tak malá částka, kvůli které se mi nevyplatí absolvovat administrativně náročné úkony jako je zřízení firmy, placení daní a pojištění a dalších nepříjemností s tím spojených. Těší mě, když vím, že můj produkt někdo používá a je mu k užitku. Pokud by se snad v budoucnu nějakým zázrakem můj program přece jen rozšiřil a užívaly ho široké zástupy podnikatelů, možná bych nějakou nízkou cenu přece jen stanovil a odhodlal se k založení firmy.

Časově neomezená licence

Mnozí dodavatelé software v poslední době lákají zákazníky na "doživotní", časově neomezené licence. Sází na touhu některých zákazníků program vlastnit a nemuset už v budoucnu platit žádné měsíční poplatky. Tato touha je však nákupem doživotní licence naplněna jen zdánlivě. Je totiž velmi pravděpodobné, že u administrativního typu sw dojde dříve či později k legislativní změně, kterou musí program reflektovat. Reálně tak lze program používat řekněme jeden rok, s určitými obtížemi další rok či dva, ale déle je to prakticky nemožné. Vlivů způsobujících neaktuálnost programu je více: rozhodnutí Ústavního soudu, změna zákona o EET (vyhlášky ministerstva či nařízení vlády), změny v komunikačním protokolu nebo formátu xml obálky, změna požadované úrovně zabezpečení (typ šifrování TLS či podpisu zprávy) a v neposlední řadě taky změny v operačním systému Windows, jako u posledního nešťastného update č. 1803. Těchto skutečností jsou si samozřejmě softwarové firmy vědomy a tak se nemusejí příliš obávat toho, že by si jejich zákzníci novější verze prodávaných programů nekupovali. Dle mého názoru je však pro obě strany férovější si přiznat, že bez pravidelné údržby a aktualizací programu to prostě nejde. Určitá základní podpora (zákaznická konzultace) by asi taky měla být standardně součásti licence. Těmto údržbovým pracem a dalším nákladům pak nejlépe odpovídá licenční poplatek za určité období nežli absolutní neomezená licence.